Czy wiedziałeś, że firmy mają możliwość użytkowania auta nawet jak są nowe ? Poznajmy sposoby na auto do firmy. Jak bardzo jest dla ciebie bardzo istotne, czy jesteś właścicielem auta lub użytkownikiem?
A może potrzebujesz pomocy przy sfinansowaniu środka transportu?
Na początku drogi, użytkowanie auta jest wręcz niezbędne. Trzeba dojechać do klienta, załatwić sprawę w urzędzie lub u księgowej.
W aktualnym czasie COVIDowym kwestia posiadania auta, trochę zmalała z racji alternatywy w postaci video konferencji.
Z racji, że zbliża się koniec roku a firmy mogą szukać kosztów to zebrałem wszystkie możliwe sposoby na auto w firmie.
Wyłączyłem z porównania taksówki czy firmy prowadzące indywidualny transport jak Uber czy Bolt.
Gotówka
Plusy
- Brak dokumentacji poza dowodem osobistym.
- Kupno auta od ręki.
- Brak zobowiązania finansowego w banku lub spółce leasingowej.
- Jesteś właścicielem pojazdu.
- Kosztem amortyzacja, ubezpieczenie oraz rejestracja pojazdu.
- Kupisz auto z zagranicy.
- Brak limitu kilometrów.
Minusy
- Możliwość impulsywnego zakupu.
- Pozbycie się części lub całości poduszki finansowej.
- Całość procesu załatwiasz sam.
- Brak optymalizacji podatkowej.
- Ubezpieczenia sam załatwiasz.
- Duża utrata wartości po wyjeździe z salonu.
- Ubezpieczenia „sam” odnawiasz.
- Chcąc sprzedać auto musisz odbyć dużo rozmów z handlarzami.
Co ważne. Jeżeli kupisz auto za gotówkę w kwocie powyżej 15 000,00, pozbawisz się możliwości za-ewidencjonowania auta w firmie a tym samym amortyzacji pojazdu.

Kredyt samochodowych
Kredyt celowy przeznaczony na zakup nowego lub używanego środka transportu.
Plusy
- Jesteś właścicielem auta.
- Kosztem jest amortyzacja, odsetki, prowizje, ubezpieczenia.
- Idealny jak chcesz pozostawić auto po spłacie.
- Kupisz auto sprowadzone z zagranicy.
- Brak limitu kilometrów.
Minusy
- Formalności załatwiasz sam.
- Mogą być potrzebne twoje dokumenty dochodowe.
- Duży spadek auto od razu po wyjeździe z salonu.
- Ubezpieczenia „sam” odnawiasz razem z cesją na bank.
- Przy sprzedaży musisz odebrać 50 telefonów od handlarzy.
- Obciąża twoja zdolność kredytową.
- Często wymagany wkład własny.
Wnioskując o finansowanie najpierw podpisujesz umowę przedwstępna a następnie składasz wniosek kredytowy. Po podpisaniu umowy rejestrujesz pojazd. Sprzedający otrzymuje środki dopiero po wykonaniu w/w czynności.

Wynajem długoterminowy
W uproszczeniu jest to umowa leasingu, w której wartość końcowa przedmiotu leasingu odpowiada jego wartości rynkowej w dniu zakończenia umowy.
Plusy
- W racie wynajmu jest wszystko tj. Opłata za wynajem, ubezpieczenia, assistance.
- Otrzymujesz dzieki temu o dwie klasy wyższy samochód niż w racie leasingowej.
- Po okresie najmu (2-4 lata) po prostu oddajesz auto.
- Koszt najmu jest kosztem działalności.
- Formalności załatwiasz w salonie, razem z rejestracja auta.
Minusy
- Nie jesteś właścicielem
- Masz limit kilometrów.
- Masz chęć zostawienia auta u siebie, wysoka kwota wykupu.
- Mniejsza optymalizacja podatkowa w stosunku do leasingu.
- Jak potrzebujesz konkretny model/markę to trochę dłużej poczekasz na auto.

Carsharing
System wspólnego użytkowania samochodów z wykorzystaniem aplikacji na smart-fona.
Nie każdy na ten moment jest dostępny jako auto do firmy.
Plusy
- Brak zobowiązania comiesięcznego.
- Świetne przy sporadycznym korzystaniu.
- Duży wybór wśród firm.
- Obsługa z poziomu aplikacji wiec nie musisz kluczyków szukać.
- Duża dostępność w dużych miastach każdej z sieci.
- Nie martwisz się czy maszyna działa.
- Tańsze od podróży Uberem czy Taxi.
- Nie przejmujesz się parkowaniem w centrum miasta.
Minusy
- Usługa dostępna w większych aglomeracjach.
- W niektórych miejscach mniejsza dostępność.
- Droższe rozwiązanie licząc cenę za kilometr.
- Płacisz za każdą minutę.
- Jesteś uzależniony od dostępności aut.
- Każda aplikacja od innej firm.
- Ryzyko braku auta jak chcesz pilnie gdzieś pojechać.

Leasing operacyjny
W ramach leasingu jedna ze stron umowy (finansujący) daje prawo do korzystania z określonej rzeczy na pewien uzgodniony w umowie leasingu okres, w zamian za ustalone ratalne opłaty.
Plusy
- Optymalizacja podatkowa.
- Możliwa duża wpłata własna.
- Koszt raty leasingowej oraz wpłaty własnej jest kosztem działalności.
- Możliwość okupu za 1%
- Formalności załatwiasz w salonie, razem z rejestracja auta.
- Dostępne dla nowych firm przy 20% wkładu własnego.
Minusy
- Nie jesteś właścicielem
- Przy dużej wpłacie własnej pozbywasz się gotówki.
- Jak potrzebujesz konkretny model/markę trochę dłużej poczekasz na auto.
- Przy kolizji czy wypadku trzeba wzywać policje .

Przykładowe wyliczenia
Wyobraźmy sobie sytuację, w której kupujesz auto.
(Aby bardziej nie komplikować pomijam VAT)
Masz możliwość sfinansowania go kredytem lub leasingiem operacyjnym.
Zakładając okres 3 letni.
Wartość auta 100 000 netto
W leasingu kosztem będzie pełna rata leasingowa.
Na 35 +1 wynosi ~ 2952 PLN
Suma po 3 latach wyniesie 103 320
Zakładamy wykup 3%.
Daje to sumę przez 3 lata 106 320
Twoim kosztem w kredycie będzie będzie:
Amortyzacja.
Auta maja 5 letnią, 1 666.67 PLN miesięcznie a wiec przez 3 lata wyjdzie ~60 000
Zostaną jeszcze 2 lata amortyzacji
Odsetki przez 3 lata wyjdą ok ~12 115 PLN
Sumując to wyjdzie 72 115 PLN, więc korzystniej w tym okresie wychodzi Leasing.
Nie we wszystkich wyliczeniach będzie korzystniejszy leasing. Przy dłuższym okresie wartości będą bardziej wyrównane.
Uwzględniając możliwość zrobienia dużej wpłaty własnej (45%), jest to optymalizacja podatkowa. Wychodzi najkorzystniej przy tym sposobie finansowania.

Podsumowanie
Sposobów na auto do firmy jest w miarę dużo.
Zależnie od tego na jakim etapie jest firma, może mieć różne potrzeby.
Dla nowych firm idealny będzie skorzystanie z własnej gotówki lub Carsharingu. Firma szukająca większych kosztów powinna zdecydowanie wybrać leasing alternatywnie chcąc być właścicielem kredyt samochodowy.
Wybierając wynajem długoterminowy zyskuje swobodę przy wymianie auta na inne.
Potrzebujesz kredytu ❓ Pamiętaj, aby to było #PrzejrzysteFinansowanie
Zachęcam do obserwowania mojego profilu na LinkedIN
https://www.linkedin.com/in/krzysztofrurkowski/